GSXS 1000 Forum banner

Alternatieve koelvloeistof voor Suzuki Ecstar koelvloeistof

26K views 14 replies 7 participants last post by  37284  
#1 ·
Ik was erover aan het lezen en de vereiste is dat het koelmiddel aluminiumvriendelijk moet zijn. Welke alternatief raadt u aan?
Ik heb deze gecontroleerd en het ziet er goed uit, zie de specificaties hieronder:

Image

Bedankt.

#2 ·
Overal een beter product dat niet kapot gaat.

Link naar Engine Ice. Mensen zweren erbij. En het zou niet kapot moeten gaan zoals gewone koelvloeistof.

Het is duurder dan traditionele koelvloeistof, maar gaat langer mee en presteert beter. Dus 100% de moeite waard.
Als ik eindelijk de koelvloeistof in mijn motorfiets vervang, zal het zeker dit zijn.

#3 ·
Al met al een beter product dat niet kapot gaat.

Link naar Engine Ice. Mensen zweren erbij. En het zou niet kapot moeten gaan zoals gewone koelvloeistof.

Het is duurder dan traditionele koelvloeistof, maar gaat langer mee en presteert beter. Dus 100% de moeite waard.
Als ik eindelijk de koelvloeistof in mijn motorfiets vervang, zal het zeker dit zijn.
Geweldig! Bedankt. Ik hoorde dat het de motor echt beter koelt dan welke andere koelvloeistof dan ook, vandaar dat ze het ijs noemen.

#6 ·
Even ter info, Suzuki vermeldt twee soorten koelvloeistof. View attachment 43363
Bedankt dekker, dat had ik gezien, maar ik vroeg me gewoon af welk merk ik moest nemen, aangezien in sommige van de blauwe koelvloeistoffen staat dat je ervoor moet zorgen dat het niet in wisselwerking treedt met de koelvloeistof die het voertuig al heeft.

#10 ·
Ik denk dat er al ergens een draad over is, maar ik denk dat de belangrijkste problemen met de koelvloeistof zijn dat deze veilig is voor aluminium motoren en dat deze nitraat- en nitrietvrij is. Ik heb Engine Ice gebruikt in mijn circuitfietsen en racemotorfietsen toen ik aan wegraces deed en het geprobeerd in een paar straatfietsen, maar merkte niet echt een verschil in vergelijking met gewone antivries. Engine Ice is een geweldig product; dit waren gewoon mijn ervaringen.

Ik gebruik al een tijdje Prestone 50/50. De motor in de RSV4 van mijn vrouw is een kernreactor en hij werkt prima in de hitte van Florida. Vrijwel elk merk zou prima moeten zijn, zolang het maar aan de voorgeschreven eisen voldoet. Even belangrijk is echter de frequentie van het vervangen van de koelvloeistof en de manier waarop het systeem wordt afgetapt, gespoeld en opnieuw gevuld. Toen ik mijn Suzook deed, nam ik de tijd om de radiator uit het chassis te trekken en de resterende koelvloeistof die erin zat en die niet kon worden verwijderd door middel van standaard aftapprocedures, eruit te gooien. Het correct uitvoeren van de koelsysteemservice en net even wat extra zorg besteden, is het me zeker waard.

#11 ·
Ik had altijd gehoord dat het echte 'probleem' met het gebruik van antivries ('koelvloeistof') voor auto's in een motorfiets was dat de silicaten de waterpomp zouden vernietigen, daarom wil je MOTORFIETS-specifieke antivries. Op basis daarvan staat de PEAK-antivries die u laat zien vermeld als VRIJ VAN SILICAAT, dus het zou in orde moeten zijn.

Dit is een fragment van de website van Dennis Kirk dat mogelijk nuttig is:
Koelvloeistof

Voor langdurige koelprestaties mag u alleen motorfiets- en powersport-specifieke motorkoelvloeistof/antivries gebruiken. Er zijn twee soorten koelvloeistof: propyleenglycol en ethyleenglycol. Propyleenglycol wordt vaak geaccepteerd als de beste optie voor motorfietsen. De twee soorten koelvloeistof mogen nooit worden gemengd. Als u niet zeker weet welk type koelvloeistof zich in uw systeem bevindt, zorg er dan voor dat u nooit verschillende kleuren koelvloeistof door elkaar mengt. De verschillende soorten zijn in aparte kleuren geverfd om gebruikers te helpen ze beter te identificeren.

U moet ook zoeken naar koelvloeistof die geen silicaten of fosfaten bevat. Silicaten en fosfaten in koelvloeistof vormen een laag over de metalen van het koelsysteem om het te isoleren. Indien niet onderhouden, zal de koelvloeistof afbreken naarmate de silicaten en fosfaten de laag creëren en uit de vloeistof worden verwijderd. De laag kan ook te dik worden en niet genoeg warmte van de motor naar de koelvloeistof laten overbrengen, waardoor de motor oververhit raakt. Een ander probleem met silicaten en fosfaten is dat ze waterpompafdichtingen kunnen 'opeten'. De koelvloeistof die u gebruikt, moet ook veilig te gebruiken zijn met aluminium, aangezien veel motorfietsradiatoren ermee worden gemaakt.

Motorfietskoelvloeistof moet vrij regelmatig worden vervangen. Eén jaar is vaak een goed begin, maar het kan indien nodig worden verlengd. De koelvloeistof moet worden gemengd met geïoniseerd water (GEDISTILLEERD WATER) om de opbouw van aanslag te helpen voorkomen die kan worden veroorzaakt door onzuiver water.

Een ander pluspunt van propyleenglycol is dat het eigenlijk niet giftig is als het wordt ingenomen. Dit maakt het veel veiliger om te gebruiken in de buurt van huisdieren en kinderen.

#13 ·
Maar
Ik had altijd gehoord dat het echte 'probleem' met het gebruik van antivries voor auto's ("koelvloeistof") in een motorfiets was dat de silikaten de waterpomp zouden vernietigen, daarom wil je motorfiets-specifieke antivries. Op basis daarvan staat de PEAK-antivries die je laat zien als SILICAATVRIJ vermeld, dus het zou in orde moeten zijn.

Dit is een uittreksel van de website van Dennis Kirk dat kan helpen:
Koelvloeistof

Voor langdurige koelprestaties moet je alleen motorfiets- en powersport-specifieke motorkoelvloeistof/antivries gebruiken. Er zijn twee soorten koelvloeistof: propyleenglycol en ethyleenglycol. Propyleenglycol wordt vaak geaccepteerd als de beste optie voor motorfietsen. De twee soorten koelvloeistof mogen nooit gemengd worden. Als je niet zeker weet welke soort koelvloeistof zich in je systeem bevindt, zorg er dan voor dat je nooit verschillende kleuren koelvloeistof mengt. De verschillende soorten zijn in separate kleuren geverfd om gebruikers te helpen ze beter te identificeren.

Je moet ook zoeken naar koelvloeistof die geen silikaten of fosfaten bevat. Silicaten en fosfaten in koelvloeistof vormen een laag over de metalen van het koelvloeistofsysteem om het te isoleren. Indien ononderhouden, zal de koelvloeistof afbreken naarmate de silikaten en fosfaten de laag creëren en uit de vloeistof worden verwijderd. De laag kan ook te dik worden en niet genoeg warmte van de motor naar de koelvloeistof laten overdragen, waardoor de motor oververhit raakt. Een ander probleem met silikaten en fosfaten is dat ze waterpompaafdichtingen kunnen "opeten". De koelvloeistof die je gebruikt, moet ook veilig zijn voor gebruik met aluminium, aangezien veel motorfietsradiatoren ervan zijn gemaakt.

Motorfietskoelvloeistof moet vrij regelmatig worden vervangen. Een jaar is vaak een goed begin, maar het kan indien nodig langer worden uitgerekt. De koelvloeistof moet worden gemengd met geĂŻoniseerd water (GEDISTILLEERD WATER) om de opbouw van kalkaanslag te helpen voorkomen, die kan worden veroorzaakt door onzuiver water.

Een ander pluspunt van propyleenglycol is dat het eigenlijk niet giftig is als het wordt ingenomen. Dit maakt het veel veiliger om te gebruiken in de buurt van huisdieren en kinderen.
Maar Suzuki-koelvloeistoffen zijn op ethyleenglycolbasis.

45569