GSXS 1000 Forum banner

Quickshifter UIT? Waarom?

8.3K views 33 replies 19 participants last post by  871JZ  
#1 ·
Hallo allemaal,

de GT heeft de optie om de QS uit te schakelen, het is een vrij prominente instelling op het hoofdscherm.

Waarom zou iemand het uitschakelen? In welke situatie zou je de voorkeur geven aan het uitschakelen van de QS en "handmatig" schakelen? Ik weet het niet.

#4 ·
Ik zou het ook niet uitzetten, omdat ik er dol op ben, maar mensen hebben misschien hun redenen. Ik heb hier gelezen dat sommige mensen er nog steeds de voorkeur aan geven om op de "oude school"-manier te schakelen en het uit te zetten... goed voor hen... De optie om dat te doen is geweldig! Ik ken een paar mensen die ABS soms graag zouden uitschakelen... Stoppies, het achterwiel laten glijden, etc.

Hoe meer controle je hebt over de elektronica op je motor, hoe beter IMO.

#5 ·
Dat is ook iets wat ik nooit heb kunnen uitzoeken, omdat je handmatig kunt schakelen met de QS aan. Als ik van de 1e naar de 2e versnelling schakel bij lage toeren, knalt hij in de versnelling. Niet zoals de boterzachte schakeling die hij normaal gesproken doet.
Dit is mijn eerste motor met een QS en het is de beste functie.......voor mij

#9 ·
Ik heb een beetje gegoogeld en niets bruikbaars gevonden. Sommige mensen op een forum vermeldden dat een motor (in het algemeen, niet specifiek GT) een andere brandstofmapping kan hebben met de QS aan en uit. Het verschil zou kunnen zitten in de motor die probeert te rev-matchen, wat mogelijk niet werkt zoals bedoeld wanneer je de koppeling gebruikt met de QS aan. Maar dat is slechts mijn gok. Ik ben nieuwsgierig genoeg om dit zelf te onderzoeken met mijn eigen motor... als het weer in de lente warmer wordt :)

#10 ·
Ik heb een beetje gegoogeld en niets nuttigs gevonden. Sommige mensen op een forum noemden dat een motorfiets (in het algemeen, niet specifiek GT) een andere brandstofmapping kan hebben met de QS aan en uit. Het verschil zou kunnen zitten in de motor die probeert te rev-matchen, wat mogelijk niet werkt zoals bedoeld wanneer je de koppeling gebruikt met de QS aan. Maar dat is slechts mijn gok. Ik ben nieuwsgierig genoeg om dit zelf te onderzoeken met mijn eigen motor... als het weer in de lente warmer wordt :)
Ik laat de QS aan, maar schakel handmatig zonder problemen. Dit is mijn eerste motor met een QS, en mijn andere (\'03 BMW K1200RS, \'13 Suzuki VStrom 650) hebben geen QS, dus ik ben gewend om de koppeling te gebruiken.

#11 ·
Ik schakel nog steeds meestal handmatig, maar de qs helpt soms. Het is fijn als ik pus, heeft de neiging om het schakelen sneller en schoner te maken. Ik ben het ermee eens dat het niet veel bijdraagt onder de 4k rpm. Ik zou willen stellen dat het leren van de timing van een klein vingertje koppeling en gasstoot op het juiste moment loont, ongeacht of qs er is of niet.

#15 ·
Mijn 2020 heeft geen fabrieks-quickshifter, maar ik heb tijdelijk een Healtech QS geïnstalleerd. Na een aanzienlijke hoeveelheid tijd te hebben besteed aan het afstellen van alles, werkte het feilloos tijdens snellere schakelingen bij hogere toerentallen, maar het was onhandig en verschrikkelijk bij normale schakelsnelheden bij lagere toerentallen. Ik heb het heel snel na de installatie verwijderd. Ik heb geen problemen met het gebruik van de koppeling indien nodig. Het is ook vrij eenvoudig om koppelingloos op en neer te schakelen op sportmotoren zonder quickshifter.

#17 ·
Jullie naakte eigenaren zouden de QS op de GT moeten proberen als je ooit kunt, het is eigenlijk heel goed bij alle toerentallen, omhoog of omlaag. Tenminste de mijne wel. Moore's "quick shifter fix" maakte het nog beter. Maar ik kan terugschakelen naar de 1e versnelling zonder op het toerental te letten en het gaat altijd heel soepel.

#19 ·
Jullie naakte eigenaren zouden de QS op de GT moeten proberen als je kunt, het is eigenlijk heel goed bij alle toerentallen, omhoog of omlaag. Tenminste, de mijne wel. Moore's "quick shifter fix" maakte het nog beter. Maar ik kan terugschakelen naar de 1e versnelling zonder op het toerental te letten en het gaat altijd heel soepel.
De naked heeft ook dezelfde QS. Ik had een 22 naked die ik heb ingeruild voor mijn GT.

#18 ·
Ik sta pas op 700 mijl op mijn GT. Nog steeds aan het spelen met de QS... Ik heb altijd alleen maar motoren met koppeling gehad, dus schakelen zonder de koppeling is iets waar ik mezelf soms aan moet herinneren. Ik merkte dat de transmissie zeer tolerant is voor schakelen zonder de koppeling, zelfs als de QS uit staat....

#24 ·
Ik weet dat schakelen zonder koppeling zonder QS haalbaar is en zelfs niet ongebruikelijk, maar sommige transmissies kunnen er slechter mee omgaan dan andere. Bovendien kan het vaak genoeg 'niet helemaal goed' doen, slijtage veroorzaken of zelfs de honden buigen en problemen veroorzaken. Google gewoon 'uit de versnelling springen' op een willekeurig GSX-R-forum en je zult de resultaten zien. Dus ik beschouw de QS "aan" instelling als een vangnet, waarbij de computer je helpt om het zo vaak mogelijk "goed" te doen.

#26 ·
Hoi allemaal,

de GT heeft de optie om de QS uit te schakelen, het is een vrij prominente instelling op de belangrijkste HUD.

Waarom zou iemand het uitschakelen? In welke situatie zou je de voorkeur geven aan de QS uit en "handmatig" schakelen? Ik weet het niet.
Ik heb een 2023 GSX-S1000 GT Plus. Ik gebruik de QS zelden. Om verschillende redenen. #1: Ik rijd al meer dan 30 jaar. Heb nog nooit een automaat of een QS gehad... ze nooit nodig gehad. #2: De QS op mijn GT zuigt ballen, het is erg lomp,,, opschakelen en terugschakelen.
Meestal als ik er echt op hamer, werkt de QS geweldig bij het opschakelen. Maar terugschakelen is een hit of miss. Soms schakelt hij helemaal niet terug zonder de koppeling te gebruiken.
Verdomme, misschien ben ik het wel... lol.

#27 ·
Met mijn nu 1000 km oude GSX8S werkt de QS nog steeds helemaal niet. Ook niet één keer in beide richtingen. Ik heb de tank omhooggeklapt en de connector van de sensor naar de kabelboom ziet er naar mijn mening correct in elkaar geklikt uit.
Bij de 1e service gisteren zag de monteur via de diagnoseplug dat er een commando voor terugschakelen wordt geregistreerd, maar geen automatische 'auto blip' output en niets voor opschakelen. Hij heeft ermee proefgereden en bevestigde dat het defect is. De schakelhoogte is ook door mij niet aangepast, dus het is allemaal standaard af fabriek.
De servicemedewerker moet aan Suzuki Au vragen wat te doen. Ik denk dat het de goedkope sensoreenheid zelf is die defect is.
Mijn Kawasaki Ninja 1000 had een goede QS-actie en de H2 die ik proefreed was als zijdezachte boter op en neer, en de sensor ziet er in mijn ogen hetzelfde uit.
Rob.

#31 ·
dat is klote om een gloednieuwe motor te krijgen die al kapot is.
Ik voel je, ik had een gloednieuwe 2020 Katana 1000, en na 76 mijl ging de koppeling kapot. De schijf veranderde in prut (MODDER),, Suzuki zei "**** you pal, we dekken geen koppelingen". 76 MIJL op een gloednieuwe motor. Het lukte me om ze de koppelingsplaten te laten vervangen, maar de serviceafdeling maakte niet al het vuil uit het blok schoon. Na 6 maanden vechten met de dealer en Suzuki, heb ik de Katana ingeruild,,, verdomme, wat jammer, ik hield van die motor. Ik heb medelijden met wie er met die motor is geëindigd,,, hij was gaar,,,, misschien niet meteen, maar hij gaat niet lang mee. Ik heb 3 olieverversingen gedaan en kreeg nog steeds vuil in de olie.

#30 ·
Ik ben dol op de QS op mijn GT om in de stad rond te rijden. Ik ervaar veel minder vermoeidheid van de koppelingshand in het verkeer als ik de koppelingshendel helemaal niet hoef te gebruiken! (Het helpt waarschijnlijk ook dat deze motorfiets 20 jaar nieuwer is dan mijn SV650 en de hendel VEEL lichter te bedienen is.. ;))