GSXS 1000 Forum banner
21 - 40 of 56 Posts
Maar Rotella T6 is niet ontworpen voor motorfietsen, toch? Hoe kan een high performance motorfiets goed draaien met olie die ontworpen is voor dieselvrachtwagens?
loopt en schakelt geweldig. Al mijn motoren rijden de afgelopen 15 jaar, ik rijd al meer dan 30 jaar "high performance motorfietsen" op de weg. De Suzuki vermeldt JASOMA (Japanese Automoblie Standards Organization). Het voldoet aan deze norm. Suzuki zegt dat je geen "energiebesparende oliën" moet gebruiken (slecht voor natte koppeling). Het voldoet ook aan deze norm. Het is een synthetische olie, dus het verslaat de Dino-olie in veel opzichten. Rotella is niet nieuw, motorrijders hebben miljoenen kilometers gereden op hun motoren met de synthetische olie en op synthetische olie al meer dan 20 jaar. Ik gebruik het, tenzij ik een korting of een goede uitverkoop krijg wanneer een olieverversing nodig is. Het kan me echt niet schelen welke olie iemand gebruikt, het is wat ik doe. Ververs je olie en filter vaak en je zult geen probleem hebben.

loopt en schakelt geweldig. Al mijn motoren hebben de afgelopen 15 jaar gereden, "high performance motorfietsen" voor meer dan 30 jaar op de weg. De Suzuki vermeldt JASOMA (Japanese Automoblie Standards Organization). Het voldoet aan deze norm. Suzuki zegt dat je geen "energiebesparende oliën (slecht voor natte koppeling) moet gebruiken. Het voldoet ook aan deze norm. Het is een synthetisch product, dus het verslaat de Dino-olie in veel opzichten. Rotella is niet nieuw, motorrijders hebben miljoenen kilometers op hun motoren gereden met de synthetische olie en met synthetische olie gedurende meer dan 20 jaar. Ik gebruik het, tenzij ik een korting of een goede uitverkoop krijg wanneer een olieverversing nodig is. Het kan me echt niet schelen welke olie iemand gebruikt, het is wat ik doe. Ververs vaak je olie en filter en je zult geen probleem hebben.
Oké, ik gebruik niet echt virgin kokosolie. Maar OMG, ik ben in een andere oliedraad gezogen. :crying: Ik heb nog geen Rotella T6 gebruikt in mijn S1000, maar ik gebruikte Rotella Tx op al mijn vorige motoren. Ik besloot een paar verschillende oliën te proberen (Motul 300V, Motul 7100, Amsoil Metric), om te zien hoe ze uitpakken. Het lijkt erop dat de Amsoil tot nu toe het beste schakelt over temperatuurbereiken (de 300V leek vrij snel viscositeit te verliezen, en de 7100 was ook erg goed), maar ik denk dat ik de volgende keer de Rotella T6 ga proberen (behalve dat ik denk dat ik wat Amsoil in de kast heb liggen dat ik moet opmaken - en het is trouwens goed spul).

Discussion starter · #25 ·
Volgens de experts die ik heb geraadpleegd, zijn dit de voorgestelde motoroliën voor onze motorfiets:

1-) Suzuki ECSTAR R9000 Motorcycle Full Synthetic Engine Oil 10W-40 (Aanbevolen door de dealer)
2-) Castrol 06112 POWER 1 4T 10W-40 Synthetic Motorcycle Oil (Merk dat ik al tientallen jaren gebruik)
3-) Mobil 1 Racing 4T 10W-40 Synthetic Motorcycle Oil (Zeer gerenommeerd bedrijf)
4-) Motul 104092 7100 Ester 4T Fully Synthetic 10W-40 (Wereldwijd aanbevolen voor motorfietsen)
5-) Shell Rotella T6 15W-40 Full Synthetic Engine Oil (Niet ontworpen voor motorfietsen, maar werkt wel en is goedkoop)

Welke gebruik jij? Ik denk dat ik voor de Castrol ga.

Motul 5100. Ruikt naar fruit, niet naar petroleum, omdat het gemaakt is van esterbasis (esters zijn afgeleid van planten). Dit is het: estermoleculen zijn ionisch. Dat betekent dat het molecuul zich wil hechten aan het oppervlak dat het aanraakt, dus er zal altijd een laagje olie aan alle oppervlakken in de motor hechten. Vijfennegentig procent van de slijtage van een motor treedt op bij de eerste start, en ik wil de extra bescherming die een ionisch molecuul in die situatie biedt.

Motul 5100. Ruikt naar fruit, niet naar petroleum, omdat het gemaakt is van esterbasis (esters zijn afgeleid van planten). Dit is het: estermoleculen zijn ionisch. Dat betekent dat het molecuul zich wil hechten aan het oppervlak dat het aanraakt, dus er zal altijd een laagje olie aan alle oppervlakken in de motor hechten. Vijfennegentig procent van de slijtage van een motor treedt op bij de eerste start, en ik wil de extra bescherming die een ionisch molecuul in die situatie biedt.
Daarom gebruik ik Motul 300V, het is dubbele ester, in 9 van de 10 gevallen merk ik een verschil bij het overstappen op 300V, en niet alleen in mijn portemonnee.

Discussion starter · #30 · (Edited)
Ja, het is volkomen logisch. Om deze reden warm ik de motor altijd een paar minuten op voordat ik op de motorfiets rijd, vooral 's ochtends als alle olie naar beneden is en de motor superkoud is. Ik denk niet dat deze nieuwe automotoren het lang zullen volhouden als ze hun motor bij elke stop afzetten. Het is een vreselijke zaak om een motor te starten, omdat er weinig of geen smering is wanneer de motor start. Nou, om dit alles te voorkomen, wordt mijn volgende motorfiets misschien een elektrische:D

Oh nee! maar het geluid?>:D

Ja. Die eerste olie heeft zijn doel gediend en nu heeft het de goede dingen nodig.
Ik ben het daar niet mee eens. Als de motor volledig was ingereden na 600 mijl, zouden er geen verdere beperkingen zijn voor de werking van de motor, maar die zijn er nog steeds volgens de handleiding. Een reden waarom de olie na 600 mijl wordt ververst, is om eventuele spanen en schaafsel te verwijderen. Het filter verwijdert geen spanen die fijner zijn dan een bepaalde grootte.

Ik ben het er niet mee eens. Als de motor volledig was ingereden na 600 mijl, zouden er geen verdere beperkingen zijn voor de werking van de motor, maar die zijn er nog steeds volgens de handleiding. Een reden dat de olie wordt ververst na 600 mijl is om eventuele spanen en schaafsel te verwijderen. Het filter verwijdert geen spanen die fijner zijn dan een bepaalde grootte.
Niemand is het eens in een olie-thread. Bovendien zijn we terug bij normaal vs. hard inrijden. Oh jee... Ik ben eruit.

21 - 40 of 56 Posts