GSXS 1000 Forum banner

Welke motorolie.

109K views 106 replies 58 participants last post by  EBaker  
#1 · (Edited)
Heb net mijn fiets opgehaald nadat deze zijn eerste (1000 km) servicebeurt heeft gehad. Er werd $260 in rekening gebracht voor het voorrecht. Bij het bekijken van de servicedetails merkte ik dat ze bij het verversen van de olie Motul 3000 20w -50 (mineraal) ($36,14) hebben gebruikt. Weet iemand of dit correct is? Ten eerste beveelt Suzuki in het serviceboek sae 10w-40 aan, en als dat niet beschikbaar is, hebben ze een grafiek met verschillende oliën, waarbij 20w-50 er een van is. Ook werd er in mijn fireblade altijd semi-synthetisch olie gedaan, hoewel het duurder was. Had er semi-synthetisch gebruikt moeten worden? Mijn fiets is gekocht en onderhouden door een van de grootste motorfietsdealers in Sydney. Als iemand hier gedachten over heeft, zou ik dat op prijs stellen.

#5 · (Edited)
Ze vroegen me of ik de Motul Full synth wilde en ik zei: '**** ja'. Ze deden de 7100 erin en hij kwam zelfs met de rest in de 4L-container naar buiten en vroeg of ik het wilde meenemen. Ik betaalde $340. Kuipmotor is duurder dan een naked.

Ze haalden $500 van het resterende saldo af dat ik de dag dat ik hem ophaalde moest betalen, dus voor mij is het een gratis service.

#6 ·
In mijn ex gsxr 1000 k7 gebruikte ik Motul 7100 10w40 en het gaat geweldig. Bij de GSX-S bij 1000 km service (volgens de dealer/service) zal ik Bardhal XT-S 10w40 erin doen.
In het verleden, met Bardhal, helemaal geen probleem, ook niet op mijn laatste KTM 1190 ADV voor 20k km :cool:
Geweldig schakelen en geen olieverbruik, minder motorgeluid.
Op ebay 56 euro per 4 liter, maar ik denk ongeveer 18 bij de dealer.

#8 ·
Net mijn motor opgehaald nadat hij zijn eerste (1000 km) servicebeurt heeft gehad. Er werd $260 in rekening gebracht voor het voorrecht. Bij het bekijken van de servicedetails merkte ik dat ze bij het verversen van de olie Motul 3000 20w -50 (mineraal) ($36,14) hebben gedaan. Weet iemand of dit correct is? Ten eerste beveelt Suzuki in het serviceboek sae 10w-40 aan, als dat niet beschikbaar is, hebben ze een grafiek met verschillende oliën, waarbij 20w-50 er een van is. Ook werd er bij mijn fireblade altijd semi-synthetisch in gedaan, hoewel het duurder was. Had er semi-synthetisch gebruikt moeten worden? Mijn motor is gekocht en onderhouden door een van de grootste motorhandelaren in Sydney. Als iemand hier gedachten over heeft, zou dat gewaardeerd worden.
Wat wordt er bij uw motorfiets bij de eerste servicebeurt nog meer onderhouden dan een olieverversing?

#12 ·
Mijn dealer heeft me $250 geoffreerd voor mijn eerste service, met behulp van Motul 3100. Ik heb het in het verleden gebruikt in mijn 2008 GSXR750 en de motor leek het er niet mee eens te zijn. Dus ik heb ze gevraagd om de olie op te waarderen en ze hebben Motul 300V erin gedaan voor me, het is $130 voor 4L, maar ze hebben me slechts $300 in rekening gebracht voor de service en gaven me de resterende olie in de fles.

#13 · (Edited)
Verder hebben ze goed werk geleverd. Naast het verversen van de olie met Amsoil op mijn verzoek (ze zouden Yamalube conventionele olie gebruiken), hebben ze de ketting afgesteld, schoongemaakt en gesmeerd. Het koppel op kritische bevestigingsmiddelen gecontroleerd, olieanalyse, slangen en dingen geĂŻnspecteerd. Gewoon even goed bekeken. Ik kon de technicus zien werken en hij leek er de tijd voor te nemen. Het zou fijn zijn geweest als hij de kras had toegegeven.

#14 ·
Ik zou de fiets terugbrengen naar de dealer en een vervangende tankcover eisen. Daarom doe ik mijn eigen olieverversingen en gebruik ik ducttape om dit deel van de lak te beschermen. Ik heb mijn eerste servicebeurt voor $50 gedaan en geen krassen.

#15 ·
Net mijn motor opgehaald nadat hij zijn eerste (1000 km) servicebeurt heeft gehad. Er werd $260 in rekening gebracht voor het voorrecht. Bij het bekijken van de servicedetails merkte ik dat ze bij het verversen van de olie Motul 3000 20w -50 (mineraal) ($36,14) hebben gedaan. Weet iemand of dit correct is? Ten eerste beveelt Suzuki in het serviceboek sae 10w-40 aan, als dat niet beschikbaar is, hebben ze een grafiek met verschillende oliën, waarbij 20w-50 er een van is. Ook werd er bij mijn fireblade altijd semi-synthetisch in gedaan, hoewel het duurder was. Had er semi-synthetisch gebruikt moeten worden? Mijn motor is gekocht en onderhouden door een van de grootste motorfietsdealers in Sydney. Als iemand hier gedachten over heeft, zou dat gewaardeerd worden.
Semi-synthetisch bij de 1e service, volledig synthetisch na 6000 km of de tweede service.Is wat ik in het verleden ben geadviseerd

#18 ·
Ik gebruik al jaren volledig synthetische Amsoil in al mijn motoren. Ik heb "Amsoil 10W-40 Metric" in mijn GSX S1000 gedaan bij 600 mijl. Merk op dat Amsoil onderscheid maakt tussen olie voor V-Twins en olie voor de typische metrische motor. Op basis van wat ik door de jaren heen heb gelezen, is Amsoil de meest populaire motorolie in de VS. Dat gezegd hebbende, is elk kwaliteitsoliemerk (synthetisch of synthetisch gemengd) waarschijnlijk prima, zolang het voldoet aan de API- en/of JASO-classificatie die in de handleiding staat vermeld. Zoals ook in de handleiding staat, is het cruciaal om olie te vermijden die is gelabeld als "energiebesparend" of "resourcebesparend", voornamelijk omdat het smeermiddelen bevat die slecht zijn voor natte koppelingen.

#19 ·
olie is niet zomaar olie...

Net mijn motor opgehaald nadat hij zijn eerste (1000 km) servicebeurt heeft gehad. Er werd $260 in rekening gebracht voor het voorrecht. Bij het bekijken van de servicedetails merkte ik dat ze bij het verversen van de olie Motul 3000 20w-50 (mineraal) ($36,14) hebben gebruikt. Weet iemand of dit correct is? Ten eerste adviseert Suzuki in het serviceboekje sae 10w-40, als dat niet beschikbaar is, hebben ze een grafiek met verschillende oliën, waarvan 20w-50 er een is. Ook werd er in mijn fireblade altijd semi-synthetisch gebruikt, hoewel het duurder was. Had er semi-synthetisch gebruikt moeten worden? Mijn motor is gekocht en onderhouden door een van de grootste motorzaken in Sydney. Als iemand hier gedachten over heeft, zou ik dat op prijs stellen.
Perth $220 ze gebruikten Motul Mineral, $41, daar heb ik geen probleem mee. Ik heb 12 jaar lang alleen minerale olie gebruikt zonder problemen in mijn laatste suzuki. Ik heb het echter zelf elke 3000 km vervangen en niet het aanbevolen interval van 6000 km. Die motor SVS1000 en de GSXS draaien niet tot een miljard RPM, alle monteurs die ik heb gesproken zeggen dat goede minerale olie prima is. Als je een rode lijn hebt van 13 of 14 of 15000 tpm en je raakt hem de hele dag door, dan is volledig synthetisch waarschijnlijk de juiste manier om te gaan. Ik heb niet veel tijd beschikbaar om op de weg te rijden, maar ik doe 600-700 km per maand op het circuit, voor veel werk met hoge toeren. Zal overstappen op volledig synthetisch bij 3000 km, zal het nog steeds elke 3000 km verversen. Waarom? Omdat ik mijn motoren bijna altijd 10 jaar + bewaar

#20 ·
Perth $220, ze gebruikten Motul Mineral, $41, daar heb ik geen probleem mee. Ik heb 12 jaar lang alleen minerale olie gebruikt zonder problemen in mijn laatste Suzuki. Ik heb het echter zelf om de 3000 km ververst en niet het aanbevolen interval van 6000 km. Die motorfiets SVS1000 en de GSXS draaien niet tot een miljard RPM, alle monteurs die ik heb gesproken zeggen dat goede minerale olie prima is. Als je een rode lijn hebt van 13 of 14 of 15000 tpm en je raakt die de hele dag, dan is volledig synthetisch waarschijnlijk de juiste keuze. Ik heb niet veel tijd voor straatrijden, maar ik doe 600-700 km per maand op het circuit, voor veel werk met hoge toeren. Ik stap over op volledig synthetisch bij 3000 km, zal het nog steeds elke 3000 km verversen. Waarom? Omdat ik mijn motoren bijna altijd 10 jaar + bewaar
Ik dump de olie ook na 3000 km tussen de beurten door en heb sindsdien de olie gedumpt die bij de service is ingedaan. Heb het vervangen door 10w-40 semi-synthetisch, de motorfiets is veel stiller bij het starten en lijkt soepeler door de versnellingen te gaan. Ik ben een weekendrijder (nu) maar heb dit op mijn laatste paar motoren gedaan

#22 ·
Heb de mijne net in Savage geboekt voor zijn 1000 als ik terugkom van mijn werk. $215 was volgens mij afgesproken toen ik de motor kocht.

Ik ben geen criticus, maar tot nu toe een geweldige machine... jammer dat ik op mijn werk zit en niet op de ******* kan rijden!

Is er al iemand die een elektronisch onderhoudsboekje voor de GSXS heeft?

#23 ·
Ik vertrouw alleen Dave van BNH motorcycles met mijn onderhoud etc. Het is alleen hij, dus geen leerlingen die aan de motor werken. Ik laat hem deze week een quickshifter voor me monteren, dus ik ben super enthousiast. Als je in de buurt van Sydney/Parramatta bent, zoek hem dan op.

#24 ·
Ik heb mijn F afgelopen vrijdag voor zijn 1000 km beurt gebracht. De servicemanager van de Suzuki-dealer vertelde me dat ze de olie (die minerale olie was) weer hebben vervangen door minerale olie en dat deze pas bij 10.000 km naar semi-synthetische olie moet worden overgeschakeld, aangezien het blijkbaar zo lang duurt om de motor volledig in te rijden. En dan op een later tijdstip naar volledig synthetisch. Hij gaf aan dat ze een cursus bij Suzuki hadden gevolgd die ook specifiek over de olie ging, en dat er enkele gevallen aan Suzuki waren gemeld waarbij motoren (GSXR's) voortijdig rookten en de mannen beweerden dat ze de inrijprocedure hadden gevolgd zoals voorgesteld in de handleiding.

#25 ·
Ik heb mijn F afgelopen vrijdag voor zijn 1000 km beurt gebracht. De servicemanager van de Suzuki-dealer vertelde me dat ze de olie (die minerale olie was) opnieuw hebben vervangen door minerale olie en dat deze pas bij 10.000 km moet worden vervangen door semi-synthetische olie, aangezien het blijkbaar zo lang duurt om de motor volledig in te rijden. En dan later naar volledig synthetisch. Hij gaf aan dat ze een cursus bij Suzuki hadden gevolgd die ook specifiek over de olie ging, en dat er enkele gevallen aan Suzuki waren gemeld waarbij motoren (GSXR's) voortijdig rookten en de jongens beweerden dat ze de inrijprocedure hadden gevolgd zoals voorgesteld in de handleiding.
Gewoon een mening, maar ik denk dat de inloop procedures van de fabriek de motor te veel "pamperen".

#27 ·
Ik weet dat dit een oud draadje is, maar ik dacht dat ik gewoon wat observaties zou toevoegen. Mijn fiets heeft net de 6000 km aangetikt en de vorige olieverversing is door de dealer gedaan bij 1000 km.

Voornamelijk uit nieuwsgierigheid met betrekking tot hoe de olie eruitzag, heb ik gisteren een olie- en filterwissel gedaan - 5000 km na de eerste. Vanuit een puur visuele inspectie leek het relatief vrij van tekenen van slijtage, maar het was een veel donkerdere bruine kleur dan ik had verwacht. Omdat het even duurt voordat de ringen volledig zijn ingelopen, vraag ik me af of er meer verbrandingsblow-by-vervuiling was dan later verwacht zou kunnen worden. Oh, en ik vond een vlok witte verf van ongeveer 4 mm lang op de schroefdraad van de carterpan, duidelijk van de binnenkant van de motor. Geen idee waar het vandaan kwam!

Allemaal vrij subjectief - als ik niet met pensioen was, had ik een monster door de oliespectrumanalyser op het werk kunnen sturen! Voor wat het waard is, ik gebruikte Motul 5100 10W-40, wat de olie van keuze was op mijn vorige 2 fietsen.

#31 ·
De duisternis van een olie betekent niets voor ons. Veel ervan worden donkerder naarmate ze warm worden, vanwege de additieven die ze bevatten.

Je zou een olie kunnen vinden die 100% zwart is geworden en nog steeds volledig in orde is om te gebruiken. Nu, uiteraard kan de verdonkering verontreinigingen betekenen. Mijn werk-vrachtwagen, met 300.000 mijl, doet dat, maar in een nieuwe motor, geen zorgen. Het zwart is niets.

#32 ·
Ja, kleur betekent niets. Je moet gewoon de kilometerstand in de gaten houden. Ik gebruik graag volledig synthetisch en ververs het elke 4.000-5.000 mijl. Hoewel het waarschijnlijk 7.000 mijl mee zou kunnen gaan.

#33 · (Edited)
Alle toonaangevende merken olie zijn prima. Als u niets anders gebruikt dan Leading Brand A gedurende 50.000 mijl, zal uw motor in geen betere of slechtere staat verkeren dan wanneer u Leading Brand B, C of D had gebruikt. Eerlijk gezegd, er is heel weinig verschil tussen hen. Ik koop wat in de aanbieding is.

#34 ·
Alle toonaangevende merken olie zijn prima. Als je niets anders dan toonaangevend merk A gebruikt voor 50.000 mijl, zal je motor in geen betere of slechtere staat verkeren dan wanneer je toonaangevend merk B, C of D had gebruikt. Eerlijk gezegd, er is heel weinig verschil tussen hen. Ik koop wat in de aanbieding is.
Meestal waar, zolang de olie synthetisch is.

#36 ·
Er was een onderzoek dat ik zag, waarbij verschillende oliën werden gebruikt in New Yorkse taxi's over een periode van een paar jaar en een paar dozijn taxi's (VEEL kilometers)... Volgens mij waren de motoren allemaal precies hetzelfde versleten, ongeacht het merk en type olie.

De conclusie was dat als je je olie op tijd ververst, elke olie met de juiste viscositeit net zo goed werkt (synthetisch of conventioneel). Dat gezegd hebbende, met synthetisch kun je langer tussen de verversingen doen.

#37 ·
Er was een studie die ik zag waarbij verschillende oliën werden gebruikt in New Yorkse taxi's in de loop van een paar jaar en een paar dozijn taxi's (VEEL kilometers)... Ik herinner me dat de motoren allemaal precies hetzelfde sleten, ongeacht het merk en type olie.

De conclusie was dat als je je olie op tijd ververst, elke olie met de juiste viscositeit net zo goed werkt (synthetisch of conventioneel). Dat gezegd hebbende, synthetisch stelt je in staat om langer tussen de verversingen te gaan.
precies...het prijsverschil is het waard, omdat je de olieverversingsintervallen kunt verlengen

Ik denk dat een motorfiets van $10.000 synthetisch verdient :)

#38 ·
IMO minerale of synthetische olie zou in de meeste gevallen hetzelfde doen bij oudere motoren en de meeste auto's, maar ik ben voor volledig synthetisch gegaan voor deze motor, alleen al vanwege de hoge temperatuur waarop hij draait en sommige ritten die we maken als het boven de 40°C is, dus ik denk dat de volledig synthetische olie beter bestand is omdat deze daarvoor is ontworpen

#39 ·
IMO minerale of synthetische olie zou in de meeste gevallen hetzelfde doen bij oudere motoren en de meeste auto's, maar ik ben voor volledig synthetisch gegaan voor deze motor, alleen al vanwege de hoge temperatuur waarop hij draait en sommige ritten die we maken als het boven de 40 °C is, dus ik denk dat de volledig synthetische olie beter bestand is omdat deze ervoor is ontworpen
eens. Volledig synthetisch zal het altijd beter uithouden.